Jedním z cílů tohoto zákona by měla být stabilita a nestranná profesionalita státní správy. Zákon vládní koalice však zajišťuje stabilitu jen nově příchozím a jmenovaným.
"Návrh zákona vládní koalice zajišťuje stabilitu jen nově příchozím a jmenovaným. Nesouhlasili jsme a nesouhlasíme s centralizací moci na Úřadu vlády.“
TOP 09 zásadně nesouhlasí:
- se způsobem zahájení výběrového řízení
- s institutem generálního ředitele
- s centralizací personální pravomoci na Úřadě vlády ČR
- se způsobem jmenování státních tajemníků a jim podřízených vedoucích zaměstnanců.
Záznam z tiskové konference TOP 09: https://www.youtube.com/watch?v=AjuPPRmQxTk
Harmonogram zavádění do praxe:
V červenci mělo začít pod Úřadem vlády působit Generální ředitelství ČR, zatím s 17 zaměstnanci a 20 externisty. V říjnu měla vláda jmenovat generálního ředitele státní služby a jejího zástupce. TOP 09 a další poslanci pozice prosadili, že nevznikne generální ředitelství státní správy, jak původně vládní politici chtěli. Nahradí jej náměstek pro státní správu na Ministerstvu vnitra. Původně měl generální ředitel státní služby jmenovat a odvolávat státní tajemníky. Nově je na návrh každého ministra jmenuje vláda. Od října by se také na ministerstvech měly uskutečnit konkurzy na státní tajemníky. O silvestrovské půlnoci se všichni úředníci překlopí z pracovního do služebního poměru. Smlouvu na dobu neurčitou získají ti, kteří měli v posledních deseti letech tři roky praxe ve státní správě.
Zákon má Česká republika od roku 2002, většina normy ale dosud nikdy nevstoupila do praxe. Kvůli finančním nárokům problém postupně odsouvaly jak levicové, tak pravicové kabinety. Loni na podzim jeho přijetím podmínil prezident Miloš Zeman jmenování Sobotkovy vlády s ministrem financí (bez lustračního osvědčení) Andrejem Babišem.
Sněmovna měla zákon schvalovat na mimořádné schůzi od 15. července. Ve stejnou dobu měli poslanci projednat v prvním čtení i tzv. změnový zákon. Podle něj například ministři nebudou muset předkládat lustrační osvědčení, ale všichni náměstci, stejně jako další vedoucí úředníci ano.
(odpovědi Petra Gazdíka)
Proč tedy chcete vrátit ten návrh zpátky do výborů? To vám ta dosavadní lhůta nestačila?
Komplexní pozměňovací návrh je úplně novým zákonem. Vychází z úplně jiných principů než původní zákon. A vzhledem k tomu, že se jedná o takto důležitý zákon, který v České republice zabetonuje státní správu, vytvoří nové mocenské centrum a každý občan se setká s novou mocí úředníků, je to zásadní věc. Je třeba ji ve sněmovně prodiskutovat a projednat. Nemyslíme si, že všechno je v tom zákoně úplně špatně. O některých věcech jsme ochotni a připraveni diskutovat.
Co se na tom zákoně změnilo tak zásadního, že ho chcete probrat zase od píky?
Zásadní je nestranná a profesionální a stabilní státní správa. Ale vládní koalice předvedla během posledních měsíců totální výměnu na všech ministerstev. Úředníky nahradila svými spřátelenými straníky a věrnými.
Až začne platit ten zákon, tak se tohle může zarazit, takže proč proti němu být, aby se to pořád neopakovalo?
Nemůže se to zarazit, protože ten návrh tak, jak je koncipován zakonzervuje stav, který je teď. My zásadním způsobem nesouhlasíme s tím, aby spřátelené nekvalifikované a politicky dosazené osoby byly zakonzervovány na těch místech, aniž by musely projít jakýmkoliv výběrovým řízením či prokázáním své kvalifikace. To je to zásadní.
Myslíte si, že tam vládní koalice dala své lidi a že nebudou fungovat žádná výběrová řízení pod novým zákonem?
Takřka žádná výběrová řízení dle toho návrhu nebudou figurovat. Ten zákon není jednoduchý. Bude to vypadat tak, že se vytvoří nové mocenské centrum, budou noví vysocí státní úředníci, úplně nové funkce požívající velké hmotné požitky a těch drobných úředníků na finančních, katastrálních a dalších úřadech se ten zákon takřka nedotkne. Jenom jim to přidá další nové povinnosti. To je úplně proti všem principům nestranné, profesionální a stabilní státní správy.
Vypadá to, že vaše strana počítala původně s tím, že zase po těch nových volbách dosadí svoje lidi a teď jim to zákon znemožní…
S tím bychom neměli problém. Není dobře, že výkonná stabilní státní správa vypadá vždy po volbách tak, že se po volbách zcela mění. Změna politických náměstků je v pořádku, ale neměli by se měnit odborní ředitelé odborů a nižší pracovníci. To se dělo teď u nové vládní koalice, předtím nevídané a z čísel zcela jasné.
Jaké návrhy chcete dát do zákona?
Chceme se bavit o tom, jakým způsobem mají vypadat ti úředníci, kteří budou nově jmenováni, nebo tam zůstanou, jaké kvalifikační předpoklady musí mít. Kvalifikační předpoklad není, že je člověk významným a dlouhodobým členem ČSSD či spřátelenou osobou Andreje Babiše, či jeho hnutí ANO, nebo dlouhodobým straníkem KDU-ČSL. Výběrová řízení je jedna věc. Druhá věc v tom zákoně není. Sociální demokracie stihla během posledních 15 let vytvořit kraje, nová mocenská centra, které spotřebovávají obrovské množství peněz a jsou centry nových úředníků. Teď chce zavést generální ředitelství státní správy jako další mocenské centrum. My budeme tak přeúředněni a budeme mít tak složitý systém, že ten systém za chvilku požere sám sebe.
Jste proti generálnímu ředitelství, vůbec proti jeho vytvoření?
Určitě ano. Mohou být jiné způsoby, třeba že budou pouze političtí náměstci a ti budou nahrazovat ty takzvané super úředníky. Protože právě generální ředitel by podle návrhu měl být vybraný právě z nových vyvolených a nikým nevolených úředníků. To neznamená nic jiného než že skutečné řízení státu by dělali dnes dosazení lidé. A ti by řídili stát mnoho dalších let.